سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از توزیع ۱۵۰ هزار اصله نهال مثمر و غیر‌مثمر رایگان در هفته منابع طبیعی در این استان خبر داد و اعلام کرد که امسال در تهران حدود یک میلیون اصله نهال کاشته می‌شود.

جنگل کاری

 به گزارش مهر، علي كيان با بيان اين خبر درباره طرح ايجاد كمربند سبز در استان تهران گفت: ميزان اعتباري كه براي تكميل اين طرح نياز داريم بسيار زياد است و اگر بخواهيم سرانه فضاي سبز تهران را به ۲ برابر ميزان فعلي افزايش دهيم نياز به ۶۰ هزار هكتار جنگل‌كاري وجود دارد. به گفته كيان، تنها كاشت هر هكتار نهال، حداقل به ۴ ميليون تومان هزينه نياز دارد ضمن اينكه ساير هزينه‌هاي آن را بايد مدنظر قرار داد.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران درباره پروژه‌هاي آبخيزداري نيز گفت: در حوزه استان تهران مطالعات ۱۱۸ پروژه آبخيزداري انجام شده و در ۵۹ زيرحوزه به مساحت ۴۱۷ هزار هكتار، عمليات آبخيزداري براي كنترل آب‌هاي سطحي و رواناب‌ها به اجرا درآمده است. علاوه بر اين، در ۱۶ زيرحوزه به مساحت ۱۶۳ هزار هكتار، عمليات آبخيزداري در دست اجراست. كيان با بيان اينكه يكي از اقدامات اصلي ما براساس قانون حفاظت و بهره‌برداري از منابع طبيعي است، افزود: در سال ۹۴ در سطح استان تهران ۱۴۱ فقره اجراي حكم انجام و ۱۸۵ هكتار از اراضي ملي تصرف شده از يد متصرفان خارج شد.

كيان با اشاره به اينكه برخي پرونده‌هاي حقوقي كه پيگيري مي‌شود منجر به آراي قطعي محاكم تجديدنظر و بعد از ابلاغ اجرا مي‌شود، تصريح كرد: در سال ۹۴، ۳۴ فقره از اين احكام اجرا شده و طي آن ۲۹ هكتار از اراضي تصرفي از يد متصرفين خارج شده است.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران با اشاره به تثبيت مالكيت اراضي ملي و دولتي و اخذ سند، تصريح كرد: تاكنون بيش از ۹۲ درصد اراضي بر اساس مدارك موجود تخصيص سند براي آن انجام شده است. در سال‌جاري براي ۶۷ هزار هكتار از اراضي كه در گذشته سند دفترچه‌اي داشته‌اند، سند تك‌برگ گرفته شده است كه با اين سند ديگر كسي نمي‌تواند براي محدوده مشخص، سند ديگري اخذ كند.

  • 3800 هكتار جنگل كاري در دامنه جنوبي تهران در دستور كار سازمان جنگل‌ها

مدير كل منابع طبيعي استان تهران مي‌گويد : سال آينده با همكاري سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و سازمان جنگل‌ها اعتباري بالغ بر ۳۵ ميليارد تومان براي بيش از ۳۸۰۰ هكتار توسعه جنگل در دامنه جنوبي درنظر گرفته شده است. كيان ‌با اشاره به اينكه هزينه سالانه نگهداري از هر هكتار جنگل‌كاري بين ۲ تا ۳ ميليون تومان است، اضافه كرد: در تمام كشورها، دولت براي منابع طبيعي يارانه مي‌دهد و ما هم بايد به اين باور برسيم.

کد خبر 326775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha